dimecres, 19 d’octubre de 2011

La descripció

A les primeres sessions de COED, hem treballat la comunicació tant en les classes de gran grup, com de petit grup.  Ho hem fet de forma teòrica, com practica, alhora de analitzar síntesis amb grup o fent activitats a classe.


Teoria que vam parlar:


La descripció, és un mode d'organització del discurs que pretén representar lingüísticament persones, animals, objectes, paisatges, èpoques, sentiments, etc. Es poden descriure tots els aspectes de la realitat, des dels més concrets, fins als més abstractes. Dues classes de descripció:




  • Objectiva: és on l'autor adopta una actitud imparcial davant de l'objecte descrit, i es limita a descriure amb la major objectivitat i precisió possible, les característiques que millor el defineixen. És característica pels textos acadèmics i científics.
  • Subjectiva: és on l'autor reflecteix el que li suggereix personalment l'objecte que descriu. Conté una gran càrrega subjectiva i sol tenir una finalitat estètica. 


Estructura dels textos descriptius:


1. Establiment del tema.
2. Caracterització.
3. Relació amb el món exterior.



Exercicis a classe per parlar de la comunicació i la descripció:


El comunicador: en aquesta activitat, el que és pretenia, és que cada alumne penses un comunicador que per ell li sembles bo, i després el posàvem amb comú i dèiem adjectius tant bons com dolents.








Qui ets, tú ?: aquesta activitat, serveix per concloure una part de la teoria i veure com podem descriure a una altre persona de forma original, mitjançant una imatge i un eslògan. (trobareu una nova entrada ampliant aquesta activitat)


Les cançons: aquí vàrem treballar a veure, el que realment ens transmetien aquestes cançons i veure de quina manera anaven vinculades. Exemples:




  • El gripau blau, Ara va de bo (cançó tradicional nord-americana)
  • Lila, Whiskyn's
  • Pedro Navaja, Gato Pérez (lletra d'en Rubén Blades)
  • Com un puny, Raimon
  • Nit de Sant Joan, Sisa






Un gripau Blau.






Poesia visual: 
  • Passeig virtual per l'obra d'en Joan Brossa.

Poesia: 
  • Gernika, Palau i Fabre.
  • Si parlo dels teus ulls, Miquel Martí i Pol.
Novel·la:
  • El carrer estret, Josep Pla.
  • Els homes que no estimaven a les dones, Steig Larsson.
  • "La tramuntana", dins El geni del país, Josep Pla.

Assaig:
  • Salvador Espriu vist per Josep M. Espinàs a Relacions particulars.
  • Salvador Espriu vist per Baltasar Porcel a Grans catalans d'ara.
  • Xesco Boix vist per Lluís, M. Panyella a http://www.labicicleta.cat/xescoboix2.htm.
Conte:
  • Abiyoyo, explicat i cantat per Xesco Boix (traducció i adaptació de Pete Seeger).
Vídeo:
  • Summercat, anunci d'Estrella Damm, campanya estiu 2009.



Opinió:

El que m'han aportat aquestes activitats, és el fet de pensar en moltes coses. Com ara, que dins les cançons hi han coses que sinó les analitzo no les acabaria de veure. També, em passa amb els anuncis, ho he pogut veure després d'analitzar l'anunci de la tornada a l'escola. M'ha sorprès, ja que moltes coses no les havia vist, però me les estan inculcant i crec que hem fa pensar en obrir molt més els ulls davant d'aquest temes i qüestionar-me si són bones o dolentes.
A més a més, com a preparació per l'examen, m'aniran molt bé tots aquests exemples que vàrem practicar a classe, ja que d'aquesta manera podré veure reflectida la teoria. Finalment, com a futura mestra, crec que aquestes activitats que estic fent i aquesta anotació d'activitats ,en un futur poden ser una guia per ensenyar. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada