diumenge, 20 de novembre de 2011

Taxonomía digital de Bloom

La Taxonomia de Bloom, és una teoria universal basada en una classificació dels diferents objectius i habilitats, que els educadors poden proposar als seus estudiants. El fet que aquesta taxonomia sigui jeràrquica, vol dir que l'aprenentatge a nivells superiors depèn de l'adquisició del coneixement i habilitats de certs nivells inferiors. Suposa un llistat de capacitats que s'han de tenir en compte en l'educació. 

La taxonomia, es va convertir en una eina clau per estructurar i comprendre el procés d'aprenentatge. Segons Benjamin Bloom, el creador, aquest procés encaixava en uns dominis psicològics. 

Estem parlant, dels dominis Cognitius. Aleshores va crear les habilitats de pensament d'ordre inferior:


  • Recordar: reconèixer, llistar, descriure, identificar, recuperar, anomenar, localitzar i trobar. Relacionat amb les meves assignatures, aquesta branca de la taxonomia la relacionaria amb el Mister Wong. Degut a que aquest programa, té com a objectiu emmagatzema les pàgines que jo l'indico. 
  • Entendre: interpretar, resumir, inferir, parafrasejar, classificar, comparar, explicar i exemplificar. Aquí, podria relacionar-ho amb el Twitter, perquè en aquesta xarxa social, alhora que algú vol publicar alguna cosa a d'exemplificar, resumir i interpretar. A causa que per fer un tuït, s'ha de reduir el nombre de paraules a uns 140 caràcters
  • Aplicar: implementar, desenvolupar, utilitzar i executar. Aquesta branca, la relaciono amb el programa, JClic, perquè utilitzant aquest programa estem executant eines. Podem operar amb les diferents activitat i fins i tot juguem. 
  • Analitzar: organitzar, des-construir, atribuir, trobar, estructurar i integrar. El programa que podria formar part d'aquesta branca, seria més aviat l'edició multimèdia. Ja sigui el Movie Maker o el Audacity, degut a que, amb els dos pots analitzar en concret el treball, el pots estructurar a la teva manera, pots atribuir més d'una imatge o cançó, etc.    
  • Avaluar: revisar, formular hipòtesis, criticar, experimentar, jutjar, detectar i provar. Aquests conceptes, els uneixo amb la construcció d'un Bloc. Més concretament, ho relaciono, perquè el bloc ens permet avaluar mitjançant els comentaris, ens permet experimentar a través de les diferents publicacions, a més a més, ens permet formular hipòtesis i donar-lis una explicació (quan creem una entrada), entre d'altres verbs d'aquesta branca que tenen relació amb el bloc. 
  • Crear: dissenyar, construir, planificar, produir, idear i elaborar. Per continuar relacionant-ho amb l'assignatura, aquesta branca la veig unida amb el programa Scratch. He fet aquesta comparativa perquè aquest programa, té com objectiu principal la creació, per tant esta totalment unit amb aquests verbs que formen una branca de la taxonomia. 


Imatge de l'esquema de tots aquest termes que ús acabo de parlar. 


Opinió:

Realment, fer aquesta entrada, ha tingut la seva dificultat. Degut a que buscar exemples porta la seva complicació. Però, molts dels exemples que he posat, poden anar amb altres verbs, això si, l'explicació que tindrien seria diferent. 
Finalment, m'agradaria dir, que tot mestra a de saber adequar-se a les noves tecnologies i han de buscar la manera més dinàmica i senzilla perquè els seus alumnes coneguin les tecnologies a través de la taxonomia. 

Aquí teniu un enllaç que parla més de la Taxonomia de Bloom, le vist molt interessant. Recomano, que li feu una ullada. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada